اخبار

مدیرکل پست مازندران: استقرار سیستم مدیریت کیفیت علاوه بر کاهش هزینه‌های زائد ارتقاء بهره‌وری را در پی دارد

مدیرکل پست مازندران:  استقرار سیستم مدیریت کیفیت علاوه بر کاهش هزینه‌های زائد ارتقاء بهره‌وری را در پی دارد

اداره‌کل پست مازندران از جمله ادارات‌کلی است که به دلیل وجود مناطق روستایی فراوان و جمعیت پراکنده سختی‌های کاری منحصر به خودش را دارد. به همین منظور برآن شدیم تا برای پرسش سوالات خود و به منظورآشنایی بیشتر همکاران با این اداره‌کل و عملکرد آن، به سراغ هدایتی مدیرکل پست استان مازندران برویم. ماحصل پاسخ مدیرکل پست استان به سوالات واحد خبر روابط‌عمومی را در ذیل بخوانید.


·        
ضمن معرفی کامل خود و ارائه سوابق مدیریتی، اداره‌کل پست استان را معرفی کنید.

-         اینجانب عبدالرضـا هدایتــی کلیــجی متولد شهر شیرگاه سوادکوه و دارای مدرک تحصیلی لیسانس حقوق قضایی می‌باشم. در سال 75 به استخدام شرکت پست درآمدم. از آن سال تاکنون در مشاغلی چون کارشناس حقوقی استان یزد، رئیس پست شهرستان صدوق،  کارشناس حقوقی ( مسئول دعاوی کیفری ) دفتر حقوقی، رئیس گروه املاک و قراردادها دفتر حقوقی و از سال 89 تاکنون نیز به عنوان مدیرکل پست مازندران مشغول کار می‌باشم.

-         ابلاغ‌های داخلی  با حفظ سمت : رئیس شورای فرهنگی پست استان ( شورای امر به معروف و نهی از منکر، عفاف و حجاب، اقامه نماز )، رئیس کمیته اجرایی راهبری پروژه استقرار سیستم مدیریت  پست استان، رئیس کمیته اجرایی آموزش و توانمند سازی پست استان، رئیس شورای امر به معروف‌ونهی از منکر پست استان با انتخاب از سوی نماینــده محترم ولی فقیه حضرت آیه ا... طبرسی در استان مازندران، مجری درگاه خدمات الکترونیک دولت.

         استان مازندران دارای 23756 کیلومتر مربع مساحت و3067000 جمعیت است که 55 درصد آن شهری و 45 درصد آن روستایی است. این استان دارای 53شهر و3681 روستا  و آبادی است.

اداره‌کل پست استان مازندران در راستای انجام وظایف ذاتی خود و به تبعیت از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن 1008 واحد پستی و 1049 نفر نیروی انسانی در سطح استان مشغول انجام وظیفه است که از این تعداد 246 نفر رسمی، 47 نفر پیمانی، 471 نفر کارمزدی، 40 نفر شرکتی، 4 نفر طرحی و 17 نفر در اداره کدگذاری مشغول فعالیت می‌باشند.

·          بهترین و بدترین خاطره در زمان مدیریتان را بیان کنید.

در طول مدیریت هر شخصی خاطرات تلخ و شیرین زیادی در یاد و خاطره می‌ماند. شاید هریک از خاطرات تلخ و شیرین در زمان وقوع خود به عنوان بدترین و یا بهترین خاطره تلقی و قلمداد شود. با گذشت زمان و وقوع حوادث و رخدادهای جدید، تأثیرگذاری خاطرات گذشته کمتر شده و جای خود را به مسائل جدیدتر می‌دهد. اما برخی رویدادها منحصر به فردند و نمی‌توان آن را با رویداد دیگری جایگزین نمود. به عنوان نمونه یکی از شیرین‌ترین خاطرات دوران مدیریت اینجانب آن است که بر اساس قرارداد با آموزشگاه نیروی دریایی نوشهر، مقرر گردیده بود که در زمان اعطای سردوشی، یک رونمایی تمبر با حضور مقام عظمای ولایت صورت بگیرد و من به عنوان مدیر پست استان که دارای نقشی اساسی در این امر بوده و موفق به دیدار ولی امر خود می‌شدم سر از پا نمی شناختم.

برخی از حوادث و رویدادها نیز به صورت تکراری بوده و موارد مشابه آن هم زیاد رخ میدهد. از تلخ ترین خاطرات تکراری در طول این چند سال، پاسخ رد دادن به افراد با انگیزه، تحصیلکرده و نیازمند شغل است که همواره دغدغه اینجانب برای ایجاد سرویس‌های نوین و توان بکارگیری نیروهای جدید را به همراه داشته و تمام سعی خود را در این زمینه مصروف می‌نمایم.

 

·          مهم‌ترین اقدامات شما در زمان تصدی پست مدیریتان چه بوده است؟

ارتقاء کیفیت خدمات پستی با اعمال نظارت و کنترل مستمر و اجرای برنامه‌های کیفی در قالب ISO ، اجرای برنامه مدیریت استراتژیک با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن(BSC )، توجه ویژه به منابع انسانی به عنوان عوامل اصلی اجرای خدمات، ارتقاء سطح رضایت مشتریان، دانش محوری، اجرای سیاست ستاد در خدمت اجرا و اجرا در خدمت مشتری، بهسازی محیط کاری، استفاده از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات پستی، بهبود ارتباطات بین واحدهای پستی استان، توجه ویژه به بخش‌های اجرایی علی‌الخصوص بخش توزیع به عنوان به ثمر رساننده خدمات پستی، راه‌اندازی سرویس‌های نوین پستی مانند پست لجستیک، پست آگهی  و پیک موتوری، راه‌اندازی سرویس‌های مبتنی بر IT مانند بازار الکترونیکی پستی، پیگیری جذب ترافیک پستی بالقوه در بستر جامعه،‌ پیگیری انعقاد قرارداد با ادارات و نهادها برای جذب ترافیک پستی و انجام خدمات نیابتی، قرارداد با سازمان محیط زیست استان، قرارداد با اداره‌کل ثبت احوال  استان، توزیع شناسنامه‌ها با پست  ویژه، ثبت احوال ... قبول مدارک، ارسال و توزیع شناسنامه دانش‌آموزان 15 سال  جهت عکس‌دار نمودن شناسنامه‌ها از مدارس به صورت یکجا، ارائه خدمات ثبت احوال از مردم در دفاترICT  روستائی، انجام امور مربوط به خدمات صدور کارت هوشمند ملی، نیروی انتظامی ناجا، ورود اطلاعات رایانه‌ای، انگشت‌نگاری با دستگاه لایواسکن، اخذ پرینت و الصاق عکس، تشکیل پرونده وپاکت گذاری، پس ازکنترل، ارائه قبض رسید پستی و الصاق بارکد جهت رهگیری، مراجعه نماینده به پلیس آگاهی برای بررسی سوابق و عودت، مراجعه نماینده به دادگاه انقلاب و ... مراجعه به دادسرا و... توزیع گواهی پیشینه به درب منزل متقاضی .

 

·         اجرا شدن برنامه استراتژیک چه تأثیری در پیشرفت برنامه‌های استان داشت؟

با عنایت به اینکه برنامه استراتژیک دارای لایه‌های 4 گانه می‌باشد و از چهار جنبه به برنامه‌ها می‌نگرد تأثیر آن بر هر یک از وجوه به این شرح است:

1-      تلاش گسترده و همه جانبه در افزایش ترافیک و درآمد پست استان جهت دستیابی به پیش‌بینی‌های اعلام شده در برنامه و همچنین افزایش سود عملیاتی و کاهش هزینه مطابق برنامه از پیامدهای وجه مالی بود.

2-      ارتقاء توزیع بهنگام مرسولات با توجه به وجه مشتری برنامه و مطابق برنامه‌های اعلام شده دستاورد دیگر اجرای برنامه استراتژیک بود.

3-      افزایش کیفیت خدمات پستی، کاهش بدهی‌های معوق، بازاریابی و جذب بازار بالقوه بستر جامعه، جذب اعتبارات استانی و استفاده از نرم‌افزارهای عملیاتی و مالی، حاصل اجرای وجه فرآیندهای داخلی برنامه استراتژیک بوده است.

4-      تلاش در بهنگام نمودن بانک اطلاعات کدپستی ده رقمی، افزایش تعداد پیشنهادات ارائه شده، اجرای برنامه‌های آموزشی تعیین شده و ترغیب به استفاده از پرتال استانی و بروزرسانی مطالب آن دیگر دستاورد اجرای برنامه استراتژیک در وجه رشد و یادگیری است.

 

·          کیفیت در روند عملیات پستی چگونه تعریف می‌شود؟

فرآیند عملیات پستی دارای 4 مرحله است و کیفیت در هر مرحله معنی و مفهوم خاص خود را دارد. به طور کلی می‌توان کیفیت خدمات پستی را در سه مقوله دقت، سرعت و امنیت خلاصه نمود و بهترین شعار برای کیفیت خدمات پستی را می‌توان پست بی‌نقص عنوان داشت. حال مبانی کیفیت را در 4 مرحله عملیات پستی مورد مداقه قرار می‌دهیم:

الف) مرحله قبول و جمع آوری: این مرحله از عملیات پستی یکی از دو مرحله‌ای است که کارمند و مشتری رو در رو قرار می‌گیرند بنابراین عوامل کیفی نقش بسزایی در ایجاد دیدگاه مثبت مشتری به پست دارد. برخورد مناسب، پوشش مرتب، توجه به خواست مشتری، راهنمایی مشتری به استفاده از سرویس مناسب، وجود فضای مناسب ارائه خدمت، وجود تجهیزات مناسب با نوع خدمت، وجود لوازم مورد نیاز مشتری(پاکت، چسب، کارتن، مواد ضربه گیر و...)، مناسب بودن تعداد صندوق های معابر و تمیزی و سلامت آن ها ، سرعت در جمع آوری مرسولات از سطح باجه ها و صندوق های معابر و وجود یک برنامه مدون برای این امر، آموزش کارکنان در نحوه برخورد با مشتری، میتواند باعث ارتقاء سطح کیفی خدمات پستی در این بخش گردد.

ب) مرحله آماده سازی و دپش بندی: عملیات این مرحله نیاز به افراد زبده، کارآزموده و با انگیزه دارد، چون قسمتی از بی ترتیبی های پستی(اشتباه در ارسال) در این مرحله حادث شده و علاوه بر تأخیر در تحویل مرسوله و بروز نارضایتی مشتری، باعث افزایش هزینه زائد می گردد و می توان با بوجود آوردن فضای مناسب عملیات و بهره بردن از نرم افزارهای کنترل کننده، نسبت به کاهش میزان خطای انسانی در این بخش اقدام نموده و ارتقاء کیفیت در این مرحله را شاهد بود.

ج) مرحله رهسپاری: گماردن افراد باتجربه، متعهد، با انگیزه و خوش فکر در این مرحله و چیدمان های دپش ها در وسایل حمل و نقل و متناسب با مسیر مبادله، رعایت زمانبندی ارسال و تحویل پست و بهره بردن از خودروهای سالم  میتواند ارتقاء کیفیت در این مرحله را باعث گردد.

د) مرحله توزیع: این مرحله نیز مانند مرحله اول به علت رو در رو شدن کارمند با مشتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رعایت سرعت، دقت و امنیت، وضع ظاهری مناسب، برخورد مناسب با مشتری، رعایت ادب و احترام، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، رعایت طرح تقطیع، رعایت نظام کیف، تجزیه صحیح مرسولات و رعایت صحیح ردیف کردن مرسولات ، رعایت دو نوبت توزیع مرسولات ثبتی، رعایت مهر رتور، و ... از عوامل ارتقاء کیفیت در این مرحله می‌باشند.

 

·         از نظر جنابعالی چگونه می‌توان کیفیت را در عملیات چهارگانه پستی نهادینه کرد؟

وقتی می‌خواهیم رفتاری را در یک سازمان نهادینه نماییم بایستی آن مبحث را به صورت فرهنگ جاری سازمان درآوریم. برای اجرای کیفیت بایستی تغییر رفتار صورت پذیرد. در علم روانشناسی تغییر رفتار زمانی انجام پذیر است که ابتدا آموزش لازم داده شده و سپس عوامل تقویت رفتار به کار گرفته شود تا شخص ضمن یادگیری موارد مورد نظر، با عوامل انگیزشی و بازدارنده نسبت به  انجام امور بر اساس آموزش های دیده شده بپردازد.

این فرآیند می‌تواند با استفاده از فناوری به عنوان عامل کنترل‌کننده و تقویت‌کننده رفتارها پشتیبانی گردد.

 

·          ایجاد و بهره برداری از چه سرویس هایی باعث افزایش ترافیک و درآمد شبکه می باشد؟

تنوع سرویس‌های پستی موجود و وجود بستر سرویس‌های بالقوه در بستر جامعه نشان‌دهنده آن است که پست می‌تواند نقش پر رنگ‌تری را در تبادل اشیاء و اطلاعات داشته باشد.

1-      استفاده از اهرم‌های قانونی مبنی بر انحصار توزیع مرسولات زیر 250 گرم می‌تواند دستاویز مهمی در جذب توزیع کلیه قبوض (آب، برق، تلفن همراه و ثابت، گاز، عوارض شهرداری، اوراق مالیاتی، ابلاغیه و اخطاریه‌های دادگستری، ابلاغیه‌های اداره کار و تأمین اجتماعی و...) داشته و عامل مهمی در بالابردن ترافیک باشد.

2-       هدایت مشتریان به استفاده از سرویس‌های دارای ارزش افزوده مانند سرویس‌های پست ویژه و پست پیشتاز

3-      راه‌اندازی و گسترش خدمات نوین پستی مانند پست لجستیک، پست هایبرید،بازار الکترونیک و...

4-      انجام خدمات نیابتی سازمان‌ها جهت کاهش سفرهای شهری و بین‌شهری و جذب ترافیک بالقوه

5-      فرهنگ‌سازی برای مشتریان در استفاده از خدمت کارت پستال برای جذب ترافیک بالا 

·         جهت تحقق اهداف شبکه چه پیشنهاداتی دارید؟

1-      اصلاح ساختار سازمانی شبکه پست و بازنگری با توجه به تغییرات بوجود آمده در طول دهه‌های اخیر

2-      اصلاح نظام پرداخت‌های پرسنلی و تبدیل آن بر اساس ساختارهای شرکتی

3-      دریافت مابه‌التفاوت خدمات پایه پستی و الزامات UPU از دولت و برنامه‌ریزی برای دریافت کمک‌های مالی برای توسعه خدمات پستی

4-      رایزنی با دفتر بین‌الملل و سایر ارکان اتحادیه UPU از جمله شورای مشورتی برای دریافت کمک برای مطالعات پستی در زمینه گسترش خدمات و فناوری‌های نوین

5-      معنی‌دار نمودن پرداخت‌های جانبی بر اساس تحقق اهداف تعیین شده شرکت

6-      ایجاد عوامل انگیزشی و برنامه‌ریزی جهت انجام امور فرهنگی برای وفادار نمودن کارکنان

7-      به روز نمودن فناوری‌های کاربردی شبکه و استفاده بهینه از آن

8-      اعمال سیاست فشار از اجرا و چانه‌زنی از ستاد برای دستیابی به ترافیک و خدمات قابل ارائه توسط پست در سازمان‌های تابعه قوه قضائیه،تأمین اجتماعی ، وزارت اقتصاد و دارایی و...

9-      گسترش خدمات نیابتی سازمان‌ها جهت گسترش نفوذ پست در بستر جامعه و هویت‌دار نمودن خدمات پستی

10-   اصرار بر اجرای برنامه استراتژیک و پیاده نمودن ISO که باعث افزایش کیفیت خدمات پستی، سرعت پاسخگویی به مشتریان و تأمین رضایت آنان و ... می‌شود.

 

·          خصوصی‌سازی چه تأثیری در ارائه بهتر خدمات دارد؟

خصوصی‌سازی به دلایل ذیل می‌تواند بر ارائه خدمات بهتر تأثیرگذار باشد:

1-      توان بکارگیری نیروهای کیفی

2-      توان استفاده از عوامل انگیزشی برای بکارگیری مؤثرتر پرسنل

3-      توان پرداخت حق‌الزحمه بر اساس حجم کار

4-      توان اعمال جرایم به علت قصور در انجام وظایف

5-      توان رقابت با بازار

6-      توان اعمال نرخ خدمات با قیمت تمام شده و در صورت الزام به اعمال نرخ پایین‌تر از قیمت تمام‌شده، توان دریافت مابه التفاوت

7-      توان گسترش باجه‌های ارائه خدمات پستی بنا به مقتضیات نیاز اجتماعی و اقتصادی 

·          برای کاهش بی‌ترتیبی‌های پستی چه تدابیری اندیشیده‌اید ؟

1-      رسیدگی به بی ترتیبی‌های مربوط به عملیات پستی. و برگزاری جلسات ماهانه با اعضای کمیته بی‌ترتیبی ومسئولین گروه بازدید .

2-      نظارت بر امر پیگیری صورتجلسات وارده و رفع بی‌ترتیبی‌ها. تنظیم آمار و گزارش‌های لازم از میزان فعالیت و بروز بی‌ترتیبی‌های احتمالی.

3-      بی ترتیبی‌های پستی را بررسی و ضمن اظهار نظر مراتب را جهت بهبود کیفیت، امور مربوطه به مقام مافوق گزارش می‌نماید .

4-      تنظیم آمار و گزارش‌های لازم از میزان فعالیت و بروز بی‌ترتیبی‌های احتمالی تجزیه و تحلیل بی‌ترتیبی‌های بوجود آمده در واحدهای تابعه استان و ارائه راه‌حل در جهت رفع آنها.

5-      اجرایی نمودن تنظیم صورت‌جلسات صادره از طریق سیستم نرم‌افزار بی‌ترتیبی و پاسخگویی به موقع به صورتجلسات وارده و ثبت پاسخ صورت‌جلسات برابر با قوانین و مقررات ابلاغی.

6-      اجرای  دستورالعمل‌های پستی  و بخشنامه ابلاغی بی‌ترتیبی‌های پستی 

7-      اجرایی شدن ثبت‌ها بصورت دیجیتالی در واحدهای پستی استان از طریق ایمیل یا ارسال دپش الکترونیکی به مرکز استان وبالعکس به منظور مغایرت گیری از طریق سیستم وجلوگیری ضایعات پستی وحذف ثبت بصورت فیزیکی در واحدهای پستی.

8-      تاکید بر اجرای دستورالعمل‌های پست ویژه

9-      تشکیل گروه ممیزی شهرستانی و تشکیل گروه بازدید از پست‌های وارده و صادره در ستاد استان به منظور کاهش رفع بی‌ترتیبی‌های پستی

10-   تعامل و همکاری با کارشناسان در ارائه پیشنهادات نسبت به رفع بی‌ترتیبی‌های پستی و کاهش آن.

 

·          جلسات ارزیابی عملکرد در بهبود عملکرد پست استان‌ها چه تأثیری داشته است؟

بدون شک این جلسات با عنایت به موارد مطروحه در آن باعث شده که:

1-      مدیران پست استان‌ها با دیدگاه‌های مدیران ارشد کشور آشنا شده و به موارد استراتژیک مطرح شده در سطح کلان توجه می‌یابند.

2-      مدیران پست استان‌ها به نقاط ضعف و قوت خود پی برده و از نقاط قوت سایر استان‌ها نیز آگاه می‌شوند.

3-      مدیران ارشد شرکت پست به مشکلات مطرح شده از جانب مدیران پست استان‌ها اشراف می‌یابند.

4-      ستاد کشور به انتقادات وارد شده از جانب استان‌ها آگاهی یافته و جهت رفع مشکلات برای پیشبرد بهتر امور و رسیدن به اهداف اقدام می‌نماید.

 

·          اقتصاد مقاومتی را چگونه می‌توان در پست اجرا کرد؟

به نظر می‌رسد که استفاده گسترده از خدمات پستی که در بستر اجتماع عامل مهمی در کاهش هزینه‌های خدمات، مصرف انرژی و... می‌شود خود از عوامل مهم اجرای اقتصاد مقاومتی است. اما در درون سازمان جهت پیاده نمودن آن بایستی موارد ذیل مراعات شود:

1-      بازبینی در نحوه نگهداری ابزار و وسایلی که تعمیرات آن‌ها ارزبری دارد

2-      کاهش وابستگی به ابزارهایی که خرید آن‌ها نیاز به ارز دارد

3-      افزایش بهره‌وری کارکنان

4-      بازبینی فرآیند انجام عملیات پستی و کاهش وابستگی آنها به وسایل ارزبر

 

·          برخورداری از دانش پستی چه تاثیری در افزایش کیفیت خدمات خواهد داشت؟

     باتوجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در سطح جهان و سرعت فزاینده آن، آموزش در سطح جامعه و علی‌الخصوص آموزش‌های ضمن خدمت از اهمیت به سزایی برخوردار است. توان افراد در راستای عمل و تجربه در خلال این آموزش‌ها افزایش یافته و کارکنان با آگاهی از فرایند کار و درک ارتباط این فرایند با محیط و مشتریان و آگاهی از انتظارات و توقعات مشتریان  ارائه هر چه مطلوب‌تر خدمات را سرلوحه کار خود  قرار خواهند داد .

آموزش زیر بنای کیفیت است و هیچ‌گاه نمی‌توان بدون اجرای فرآیند آموزش در نهادینه نمودن کیفیت موفق بود.

·          برای آموزش کارکنان چه برنامه هایی در نظر گرفته‌اید ؟          

مشکلات سازمان مورد بررسی قرار گرفته و جهت ارائه راهکارهای مناسب، با نظرسنجی و بررسی نیازهای آموزشی آنان دوره‌های مورد نیاز به مرکز آموزش اعلام تا در برنامه‌های آموزشی گنجانده و جهت رفع مشکلات موجود به مورد اجرا گذاشته شود .

بررسی مشکلات کاری پرسنل از نزدیک و نظرسنجی از آنان در اعلام نیازهای آموزشی قدم اول برای ترغیب آنان جهت شرکت در دوره‌ها و رفع مشکلات ناشی از عدم آگاهی برداشته خواهدشد و با اطلاع‌رسانی مناسب جهت اعلام مزایای دریافتی از طی دوره‌های آموزشی در طول خدمت از جمله دریافت گواهینامه‌های نوع دوم انگیزه آنان را جهت حضور فعال آنان بدنبال خواهد داشت.

 

·          چه اقداماتی برای افزایش انگیزه کارکنان صورت گرفته است؟

جهت ارتقاء سطح انگیزش کارکنان اقدامات متعددی صورت پذیرفته است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1-      هماهنگی با بانک‌های عامل برای اعطاء تسهیلات به کلیه پرسنل

2-      ایجاد فضای احترام متقابل در کلیه واحدها

3-      ایجاد صندوق قرض‌الحسنه ثامن‌الائمه برای اعطای وام به پرسنل

4-      خرید وسایل ورزشی و ارسال به واحدهای تابعه

5-      تجهیز فضای ورزشی مرکز استان

6-      تشویق پرسنل بر اساس انجام کارهای ویژه مانند انعقاد قراردادهای پستی و موارد مشابه

7-      برگزاری گردهمایی خانوادگی برای ایجاد بستر مناسب روابط بین پرسنل

 

·          اخلاق و منش حرفه‌ای از نظر شما چه تعریفی دارد؟

اخلاقیات پایه منش و رفتار می‌باشد و در پست مبانی اخلاقی دارای جنبه‌های مختلفی است که هریک منش مرتبط با خود را می‌طلبد:

1-      بر اساس رسالت پست که قبول و ارسال مرسولات را بر عهده دارد، جنبه امانت‌داری از مهم‌ترین مبانی اخلاقی در پست است و منش و رفتار عدم خیانت در امانت هم باید در پست نهادینه شود.

2-      قسمت اعظم فعالیت‌های پستی وابستگی مستقیم با نیروی انسانی دارد، لذا در این سازمان به صورت حرفه‌ای بایستی مدیریت منابع انسانی با نگرش سرمایه‌های انسانی ترویج داده شده و نهادینه شود.

3-      فرآیند 4گانه عملیات پستی هریک دارای مختصات خود بوده و بایستی افراد مشغول در این فرآیندها را افرادی متخصص دانست بنابراین برای آن‌ها ارج و قربی هم‌شأن متخصصین قائل بود.

4-      رعایت کرامات انسانی از دیگر اخلاقیات و منش حرفه‌ای در پست می‌باشد.

5-      نگرش سودآوری ارائه خدمات با توجه به شرکتی بودن پست هم از منش های حرفه ای پست بوده که الزام به ارائه خدمات بهینه و جلب رضایت ذینفعان را در پی دارد.

 

·          آیا برای ایجاد سرویس‌های بومی اقدام پژوهشی انجام شده است؟

در اجرای بند 89 قانون بودجه سال 91، طرح پژوهشی با عنوان بررسی راهکارهای اجرای پست لجستیک به شورای پژوهشی استانداری پیشنهاد و مورد تصویب قرار گرفت. سپس از کلیه مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه‌ها درخواست پروپوزال گردیده و تاکنون پیشنهادی ارائه نشده است.

علاوه بر آن پژوهش‌های مرکز علمی/کاربردی پست استان در مقطع کارشناسی در موارد مرتبط با امور پستی است که پایان نامه‌های ارائه شده در مرکز ساری و مرکز آموزش شرکت موجود است.

 

·          چه پیشنهادی برای تحقق اهداف و برنامه‌ها بر اساس شعار سال 92 شبکه پستی دارید؟

بدیهی است استقرار مدیریت کیفیت در شبکه و ایجاد پست بی‌نقص، علاوه بر کاهش هزینه‌های زائد، ارتقاء بهره‌وری را در پی داشته و نهایتاً موجب رضایتمندی ذینفعان می‌شود. بنابراین تأکید بر اجرای برنامه استراتژیک و استقرار مدیریت کیفیت در شبکه می‌تواند سرعت تحقق شعار سال را بیشتر نماید.

·          چه پیشنهاد و یانظری برای مدیریت بهتر شبکه پستی دارید؟

در سال‌های اخیر با استقرار مجموعه مدیریت فعلی روند عقلایی در مدیریت شبکه پست و نگاه علمی به فرآیندها، عملیات، مأموریت و چشم‌انداز پست حاکم شده است. ولیل موارد ذیل به عرض می‌رسد:

1-      تأکید بر استقرار مدیریت کیفیت و تداوم آن، زیرا کیفیت و بهره‌وری فرآیندی جاری و مستمر است.

2-      تعیین مسیر ارتقاء شغلی برای ایجاد انگیزه در پرسنل

3-      گسترش نظام شایسته‌سالاری در سراسر شبکه

4-      تأکید بر دانش‌محوری به عنوان یکی از اصول پایه برای گسترش خدمات پستی

5-      رایزنی با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها برای ایجاد تفاهم‌نامه‌های انجام خدمات نیابتی آن‌ها در سراسر کشور


·        
 چه پیشنهاد و یانظری برای مدیریت بهتر شبکه پستی دارید؟

در سال‌های اخیر با استقرار مجموعه مدیریت فعلی روند عقلایی در مدیریت شبکه پست و نگاه علمی به فرآیندها، عملیات، مأموریت و چشم‌انداز پست حاکم شده است. ولیل موارد ذیل به عرض می‌رسد:

1-      تأکید بر استقرار مدیریت کیفیت و تداوم آن، زیرا کیفیت و بهره‌وری فرآیندی جاری و مستمر است.

2-      تعیین مسیر ارتقاء شغلی برای ایجاد انگیزه در پرسنل

3-      گسترش نظام شایسته‌سالاری در سراسر شبکه

4-      تأکید بر دانش‌محوری به عنوان یکی از اصول پایه برای گسترش خدمات پستی

5-      رایزنی با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها برای ایجاد تفاهم‌نامه‌های انجام خدمات نیابتی آن‌ها در سراسر کشور

6-      جذب نیروهای ذی‌نفوذ در حوزه مدیریت کلان برای بالابردن توان رایزنی با نهادهای حکومتی

7-      تضمین امنیت شغلی مدیران برای اجرای برنامه‌های بلند مدت

8-      گسترش کنترل و نظارت بر فرآیندهای عملیاتی و پشتیبانی با استفاده از فناوری های نوین

9-      جذب بیشتر همکاری‌های بین‌المللی در زمینه پست با بهره‌گیری از نهادهای اتحادیه UPU

10-       استفاده بیشتر و مؤثر از توان بخش خصوصی در ارائه خدمات پستی در گستره جامعه

11-       معنی‌دار نمودن پرداخت‌های جانبی در سطح شبکه

12-       استفاده بهینه از اهرم‌های قانونی مانند انحصار توزیع برای جذب ترافیک و درآمد بیشتر با رایزنی با نهادهای نظارتی کشور     

۱۲ تیر ۱۳۹۲ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۵۹۶

اظهارنظر


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید